Nyitókép: kínai hadihajó búcsúztatása 2022 januárjában (Jiang Xiaowei / XINHUA / Xinhua via AFP)
Írta: Somkuti Bálint biztonságpolitikai szakértő, hadtörténész
Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészete – e kacifántos név a Kínai Népköztársaság haditengerészetét jelöli, amely Nancy Pelosi, az Egyesült Államok Kongresszusának elnöke tajvani látogatása kapcsán került a magyar közvélemény érdeklődésének homlokterébe.
Hazánk több mint száz éve elvesztette kijáratát a tengerhez, és szárazföldi országként a haditengerészeti kérdések csak néhány hozzám hasonló tengerimádó érdeklődését keltették fel.
Pedig a globális áruszállítás 70-80 százaléka a tengereken folyik,
és a kikötők szerepét mi sem mutatja jobban, mint a magyar kormány odüsszeiája egy saját kikötő(rész) megszerzéséért, valamint az Ukrajna partvidéke elleni orosz blokád hatása a világ gabonaellátására.
Amióta világ a világ, a nagy tömegű áruk szállítására épített, hasas kereskedelmi hajókat karcsú és jól felfegyverzett hadihajók kísérték, egyrészt a kalózok, másrészt az ellenséges hadihajók elleni védelem céljából. Ahogy az evezőt mint a meghajtás fő eszközét felváltotta a vitorla, úgy vált a hadiflotta is önálló haderőnemmé. Míg a hosszú és keskeny gályáknak naponta ki kellett kötniük víz- és élelemkészleteik feltöltésére, így lényegében a szárazföldi sereg támogatására szorultak, ezzel szemben a széllel meghajtott vitorlások hatótávolsága lehetővé tette, hogy szinte bárhol be lehessen vetni őket.
Már a 17. századra globálissá vált a kereskedelem, amely először a spanyol, majd a holland, végül a 18. századtól a brit flotta fölényét hozta. Egy-egy vitorlás hadihajó akár 100-140 különböző kaliberű ágyút is hordozhatott, és akár 800 ember is szolgálhatott rajtuk. Jól jellemzi tűzerejüket, hogy az 1805-ös trafalgari csatában Nelson zászlóshajója,
a Victory egyetlen oldalról leadott sortüzének tömege nagyobb volt, mint Napóleon rettegett összevont tüzérségének ereje.
Ebben a korszakban vált ketté a fegyveres erők fejlődése, elsősorban (de nem kizárólag!) tengeri és szárazföldi hatalmakra. Ez előbbibe jellemzően Nagy-Britannia és az Egyesült Államok tartozik, amelyeket szárazföldön egyetlen komoly rivális sem fenyegetett. Ráadásul földrajzi adottságuknál fogva védett kikötők sora állt a rendelkezésükre.